Undersøkelsen ble utført ved hjelp av data fra en undersøkelse om risikoer og fordeler ved bruk av lave doser av aspirin og E-vitamin for å forebygge hjertesykdom og kreft. Kvinnene som deltok fikk enten 100 mg aspirin, 600 IE E-vitamin, begge disse eller placebo (narrepille) annenhver dag.
Alle deltakerne var under 45 år gamle og hadde ingen hjerteproblemer da studien begynte. De ble fulgt fra 1993 til 2009, og de rapporterte blant annet koffeininntak via kostregistreringsskjemaer i begynnelsen av studien og i 2004. Man vurderte spesifikke mengder av ulike matvarer, herunder kaffe, koffeinfri kaffe, te, cola med og uten koffein, cola light uten koffein og sjokolade. Svarene varierte fra 0 til 6 ganger daglig. Koffeininnholdet ble beregnet ved hjelp av data fra det amerikanske landbruksdepartementet og fra produsentene.
I løpet av de 14 årene oppfølgingen varte fant forskerne ingen betydelig sammenheng mellom koffeininntak og forekomsten av atrieflimmer. Derimot viste et koderat koffeininntak seg å ha en gunstig effekt på forekomsten av atrieflimmer.
Les mer her (artikkelen er på engelsk).
Ønsker du hjelp til å bevare en god helse gjennom riktig kosthold og kosttilskudd? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt med vår klinikk på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.











