Skrevet av Kristine Andersen
Klinisk ernæringsfysiolog ved Dr. Lindbergs klinikk
Bedre hukommelse
Ved universitetet i Washington i USA ble det gjennomført en liten, men svært spennende studie av personer med Alzheimers sykdom. 30 forsøkspersonene ble delt i to grupper der den ene gruppen fikk diabetesmedisin (rosiglitazone) og den andre fikk narremdisin. Forsøkspersonene gjennomførte 2 ulike hukommelsestester ved studiens start og deretter hver annen måned. Allerede etter 4 måneder scoret personene som fikk diabetesmedisin bedre på begge hukommelsestestene enn de som fikk narremedisin. Denne forbedringen var ytterligere forsterket etter 6 måneder.
Insulinresistens er vanlig blant personer med Alzheimer, og forbedringen i hukommelse hadde klar sammen med bedring i insulinnivået hos disse personene. Insulin stimulerer nemlig frigjøing av et spesielt protein (amyloid beta-protein). Dette proteinet kan akkumuleres i hjernen og danne såkalte amyloidplakk som er karakteristisk hos personer med Alzheimers sykdom.
Hindrer opphopning av amyloidplakk i hjernen
Forskerne fra universitetet i Washington tror at de gunstige effektene av diabetesmedisinen skyldes at medisinens virkestoff fører til redusert insulinutskillelse. Siden insulin og amyloidproteinet brytes ned av samme enzym, vil et redusert insulinnivå frigjøre mer av dette enzymet til å bryte ned amyloidproteinet. Dermed reduseres dannelsen av amyloid-plakk i hjernen og pasientene opplever bedret hukommelse.
Virkestoffet hindrer muligens også betennelse, som antas å være en viktig faktor i utvikling av Alzheimers sykdom.
Spis lavglykemisk
Sammenhengen mellom insulinresistens og Alzheimer er spennende. Sammenhengen har blitt antydet i flere studier, og indikerer at et balansert og lavglykemisk kosthold kan ha en vesentlig betydning for sykdomstilstander som rammer hjernen og nervesystemet. Det forskes selvsagt videre på disse mulige sammenhengene og på gode behandlingsformer. I mellomtiden har du ingen ting å tape på å holde deg til et kosthold som reduserer blodsukkerbelastningen og dermed insulinutskillelsen da et slikt kosthold har en rekke gunstige helseeffekter, men ingen uheldige bivirkninger.








