I følge en gresk studie har man funnet at hos de som drikker en til to kopper kaffe per dag er hovedpulsåren mer fleksibel enn hos de som ikke drikker kaffe. En høyere dose - tre til fem kopper per dag - hadde derimot ingen effekt. "Vi kan ikke anbefale at alle pasienter med høyt blodtrykk å begynne å drikke kaffe, men vi kan anbefale at de som allerede drikker kaffe opprettholder et moderat forbruk," sier forskerne. Ved høyere doser kan koffeinet motvirke de gunstige virkingene av polyfenolene i kaffen.
Høyt blodtrykk gjør at blodårene responderer dårligere på signaler om å utvide seg. Lavere elastisitet i hovedpulsåren sees ofte i sammenheng med hjerte- og karsykdom.
435 personer over 65 år deltok i studien. Forskerne fant at de som hadde et moderat kaffeforbruk hadde mindre diabetes, lavere kolesterol, lavere BMI, høyere kreatininutskillelse, mindre hjerte- og karsykdom og mer fleksible hovedpulsåre enn de som sjelden eller aldri drakk kaffe. De fleste deltakerne i studien drakk tradisjonell gresk kaffe, som har et høyere fenolinnhold, noe som sies å beskytte hjertet.
Les mer her (artikkelen er på engelsk).
Hos oss ved Dr. Lindbergs Klinikker fokuserer vi på å forebygge sykdom, eller oppdage den i tidlig stadium og gjøre noe med de faktiske årsakene. Vi har hjulpet over 15.000 mennesker de siste 10 årene til å legge om livsstilen og oppnå en sunnere vekt og bedre helse. Du kan ta kontakt med oss for konsultasjon via epost eller på telefon 22 92 60 00.











