Tidligere forskning har antydet at det er en sammenheng mellom inntak av melkeprodukter og vektreduksjon. Nå har forskere ved Ben-Gurion-universitetet i Israel vurdert data innsamlet fra 322 menn og kvinner med en gjennomsnittsalder på 52 år og BMI på 31. Av denne gruppen ble 126 person fulgt videre i 6 måneder for å spore nivået av D-vitamin i blodet. forskerne fant at de som hadde et gjennomsnittlig kalsiuminntak på 580 milligram per dag og blodverdier på 30,2 nanogram D-vitamin per milliliter gikk ned i gjennomsnitt 5,3 kilo i løpet av to år. lavere kalsiuminntak, på 156 milligram, og og et D-vitaminnivå på 14,5 nanogram per milliliter, gikk bare ned 3,3 kilo i gjennomsnitt i løpet av den samme perioden. Forskerne konkluderte med at både et høyere inntak av kalsium fra melkeprodukter og et høyere D-vitaminnivå er forbundet med større vekttap når man er på diett.
Les mer her (artikkelen er på engelsk).
Ønsker du hjelp til å gå ned i vekt? Vi kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.











