Kan omega 3 forebygge diabetes?

Forsøk på mus viser at omega 3 fettsyrer kan motvirke inflammasjon som fører til diabetes.

Når overvektige mus ble matet med omega 3 fettsyrer, avtok inflammasjonen, insulinfølsomheten ble bedret og blodsukkernivåene falt betydelig, i følge forskere ved universitetet i San Diego, California. Omega 3 fettsyrer ser ut til å virke på en bestemt reseptor, GPR120, som blokkerer inflammatoriske prosesser når den aktiveres. Omega 3 hadde ingen effekt på de musene som hadde fått GPR120-reseptoren deaktivert.

Kronisk inflammasjon kan føre til insulinresistens, som er en forløper for diabetes. Derfor er det mulig at vi kan forhindre insulinresistens og til og med gjøre diabetespasienter bedre dersom vi kan bekjempe inflammasjonen. Studien fokuserte på diabetes, men omega 3 fettsyrer kan også påvirke andre sykdommer hvor inflammasjon spiller en rolle, som foreksempel kreft og hjerte- og karsykdom, i følge forskerne.

Imidlertid må man være klar over at positive (eller negative) resultater i dyreforsøk ikke garanterer det samme resultatet hos mennesker. Mus brukes ofte i dyreforsøk fordi de har mange genetiske likheter med mennesker, men de fleste dyreforsøk gir ikke de samme resultatene for mennesker.

Les mer her (artikkelen er på engelsk)

Les også: Du kan få testet fettsyrebalansen

Ønsker du hjelp til et best mulig kosthold som hjelper deg å forebygge helseplager? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.

Dr FedonLes merDr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les mer
Dr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les merDr Fedon

Visste du at kanel bidrar til å stabilisere blodsukkeret, senke kolesterolnivået og er en kraftig antioksidant? Med kaneltilskudd i kapselform er du sikret et riktig inntak. Kjøper du 2 bokser kanelkapsler i vår nettbutikk nå, får du med en gratis på kjøpet.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering