Forskere ved University of Pittburgs rapporterte dessuten at kvinner som aldri hadde ammet også hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å utvikle sykdommen som kvinner sol aldri hadde født barn. Disse funnene understreker hvor viktig det er med konstant melkeproduksjon etter hver fødsel, og bekrefter at kvinner som føder barn men ikke ammer har en høyere risiko for å utvikle diabetes og påfølgende hjerte- og karsykdom, i følge forskerne.
Nyere studier har vist at melkeproduksjon er forbundet med bedring av mødrenenes glukosestoffskifte, og at lengre amming kan redusere risikoen for diabetes.
Les mer her (artikkelen er på engelsk).










