Forskere ved Rovira i Virgili-universitetet i Reus, Spania undersøkte helse og kosthold hos mer enn 400 voksne forsøkspersoner, hvor alle var over 55 år gamle og hadde økt risiko for å utvikle hjertesykdom.
Forsøkspersonene fikk tre forskjellige dietter de skulle følge i fire år, en streng middelhavsdiett rik på olivenolje, en middelhavsdiett med mye umettet fett fra nøtter, og en diett som kuttet ut alle typer fett. Etter at alle andre faktorer var tatt hensyn til, fant man at de som fulgte den første dietten hadde 52 prosent mindre sjanse for å utvikle diabetes.
Les mer her (artikkelen er på engelsk)
Den kosten Dr. Lindbergs klinikk anbefaler, er basert på det tradisjonelle middelhavskostholdet fra Kreta, men tilpasset dagens nordmenn. Ønsker du hjelp til et best mulig kosthold som hjelper deg å forebygge helseplager? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.











