Pasientene som deltok i studien ble bedt om å drikke 150 ml vin daglig til middagen i tre måneder. Disse pasientene hadde moderat, men betydelig, reduksjon i fastende blodsukker sammenlignet med en kontrollgruppe som drakk alkoholfritt lettøl. Derimot hadde alkohol ingen merkbar effekt på blodsukkernivået etter måltidene. De pasientene som hadde høyest langtidsblodsukker, hadde også størst reduksjon i fastende blodsukker. Pasientene rapporterte ingne negative effekter av vindrikkingen. Derimot opplevde de at det var lettere å sovne.
Pasientene fikk velge mellom rødvin og hvitvin. Forkerne er ennå ikke sikre på om det er alkoholen eller andre komponenter i vinen som har den positive effekten på blodsukkeret. Rødvin inneholder mye flavanoler og katekiner, som begge har gunstig metabolsk effekt, mens hvitvin ikke inneholder det samme. I fremtidige studier må man derfor sammenligne både rødvin og hvirvin med kontrollgruppen.
Les mer her (artikkelen er på engelsk)
Ønsker du hjelp til et best mulig kosthold som hjelper deg å forebygge helseplager? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.











