Omega 3 kan forbedre utfallet av insulinresistens

Omega 3-tilskudd kan forbedre lipidnivået i blodet hos pasienter med metabolsk syndrom og dermed redusere risikoen for å utvikle alvorlig sykdom, i følge en ny studie.

Forskerne mener at effekten av metabolsk syndrom - som er en viktig risikofaktor når det gjelder å utvikle insulinresistens og diabetes - kan reduseres ved å gi omega 3-fettsyrer til personer som spiseren diett bestående av komplekse karbohydrater og lite fett. Tilskudd basert på fiskeolje korrigerer mange av de metabolske endringene som forbindes med insulinresistens, i følge forskerne ved Universitetet i Cordoba, Spania.

Metabolsk syndrom er navnet på en gruppe risikofaktorer  som omfatter fedme, høyt blodtrykk, høyt lipidnivå i blodet og høyt blodsukker. Tilstanden er en vanlig forløper for type 2-diabetes, og er sterkt forbundet med økt risiko for alvorlige helseproblemer som hjertesykdom og slag. Årsakene til metabolsk syndrom er ukjent, selv om man antar at både genetiske og miljømessige faktorer spiller inn, herunder dårlig kosthold.

En måte å forbedre den generelle helsetilstanden til pasienter med metabolsk syndrom på, har vært å gi dem en diett bestående av lite mettet fett og mye komplekse karbohydrater. Tidligere forskning har imidlertid vist at denne dietten ikke bedrer lipidnivået i blodet - noen studier antyder til og med at den forverrer lipidnivået.

Den nye studien så på effekten av fire diettkombinasjoner på omsetningen av lipider i blodet hos 117 pasienter med metabolsk syndrom. I samsvar med tidligere undersøkelser fant forkerne at et kosthold met lite fett og mye karbohydrater hadde negativ effekt, mens en diett rik på enumettede fettsyrer, eller en med lite fett kombinert med komplekse karbohydrater og omega 3-fettsyrer resulterte i et lavere lipidnivå i blodet. Dataene fra undersøkelsen tyder derfor på at et høyere inntak av omega 3 har en positiv effekt.

Les mer her (artikkelen er på engelsk).

Les også: Du kan få testet fettyrebalansen

Du kan få kjøpt omega 3-tilskudd i vår nettbutikk.

Ønsker du hjelp til et best mulig kosthold som hjelper deg å forebygge helseplager? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.

 

 

Dr FedonLes merDr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les mer
Dr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les merDr Fedon

Visste du at kanel bidrar til å stabilisere blodsukkeret, senke kolesterolnivået og er en kraftig antioksidant? Med kaneltilskudd i kapselform er du sikret et riktig inntak. Kjøper du 2 bokser kanelkapsler i vår nettbutikk nå, får du med en gratis på kjøpet.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering