Forbindelsen mellom omega 3 og kognitiv funksjon og atferd er ikke ny, men ulike studier rapporter noe motstridende resultater for omega 3-fettsyrene EPA og DHA. Noen av de mer lovende dataene har blitt rapportert for DHA, hvor man har rapportert om forbedret hukommelse hos friske eldre med redusert kognitiv funksjon som oppstår naturlig med alderen, og som er kjent for å komme før sykdommer som Alzheimers.
Den nye studien er den første i sitt slag som viser fordelene ved omega 3-fettsyrer hos pasientgrupper med høy risiko for
psykoser.
”Dette forsøket gir en sterk indikasjon på at omega 3 kan gi en levedyktig forebyggings- og behandlingsstrategi med minimal
risiko hos unge med høy risiko for psykoser, noe man bør undersøke nærmere,” sier forskerne ved Medical University of Vienna.
Forskerne rekrutterte 76 personer med meget høy risiko for å utvikle psykoser. Høy risiko ble definert som å ha milde symptomer, forbigående psykose eller psykoser i familien, i kombinasjon med svekket funksjonsevne. Disse kriteriene identifiserte personer som hadde så mye som 40 prosent sjanse for å utvikle psykoser i en 12 måneders periode. Tilfeldig utvalgte grupper fikk daglig enten placebo (kokosnøttolje) eller tilskudd av fiskeolje som inneholdt 1,2 gram omega 3 og ga 700 mg EPA og 480 mg DHA. Etter 12 uker hadde bare 4,9 % av omega 3-gruppen utviklet psykoser, sammenlignet med 27,5 % av placebo-gruppen.
Forskernes kommentar var at omega 3-fettsyrer kan føre til endringer i cellemembraner og signalsystemene i hjernen. Dette kan hindre eller i det minste forsinke utviklingen av psykoser og gi håp om at det finnes alternativer til antipsykotiske medisiner i hvertfall i de tidlige fasene. Stigmatisering og negative bivirkninger forbundet med antipsykotiske medisiner, som endringer i stoffskifte, seksuell dysfunksjon og vektøkning, er ofte ikke akseptabelt for unge mennesker. Omega 3 er imidlertid fri for negative bivirkninger. De fleste tåler det, det er allment akseptert, relativt billig og gir generell helsegevinst.
Ta gjerne kontakt med vår klinikk via kontaktskjema eller på telefon 22 92 60 00.









Kommentarer til: "Omega 3 kan redusere risikoen for psykoser"