Drikk kaffe og reduser kraftig din risiko for type 2 diabetes

Det har vært rapportert sammenheng mellom høyt inntak av kaffe og redusert diabetesrisiko i flere studier fra ulike land. I en ny forskningsstudie publisert i februar 2010 i Journal of Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Disease, undersøkte man sammenhengen mellom kaffeinntak og risiko for utvikling av type 2 diabetes hos personer med normal glukosetoleranse, i en befolkningsgruppe hvor det vanligvis er høy forekomst av diabetes, amerikanske indianere.

Les mer

Samme vekttap, men bedre blodtrykk med lavkarbodiett enn med kombinasjon av vektreduksjonspillen Orlistat (Xenical/Alli) og fettfattig diett

En ny undersøkelse har vist at både lavkarbodiett alene og en kombinasjon av fettfattig diett med slankepillen Orlistat har resultert i vekttap, mens lavkarbodietten altså har medført betydelig forbedring av blodtrykket hos pasientene sammenlignet med fettfattig diett. Resultatene er publisert i Archives of Internal Medicine, 25. januar 2010.

Les mer

Effekten av lavintensiv behandling med lavkarbo- sammenlignet med fettfatting diett hos overvektige diabetespasienter

Lavkarbodietter har i tildigere studier vært forbundet med betydelig reduksjon i vekt og langtidsblodsukker i overvektige diabetespasienter som gjennomgikk en intensiv livsstilsendring i 6-12 måneder.

Les mer

Smør gir lavere fettinnhold i blodet enn olivenolje?

Høyt innhold av visse typer fett i blodet øker verdiene av typer kolesterol som kan være forbundet med større risiko for åreforkalkning og hjerteinfarkt, selv om det er langt flere faktorer enn kolesterol som avgjør dette. Nå viser en ny studie ved Lunds universitet at smør gir en betydelig lavere økning av fettinnhold i blodet sammenlignet med olivenolje og en ny type raps- og linfrøolje. Forskjellen var særlig tydelig hos menn, mens den var mer marginal hos kvinner.

Les mer

Omega 3 kan redusere risikoen for psykoser

Tilskudd av fiskeolje som er rik på omega 3 kan redusere sannsynligheten for å utvikle psykoser hos høyrisikogrupper, i følge en ny klinisk studie. Etter tolv uker med tilskudd av fiskeolje rik på EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre) var risikoen for å utvikle psykose redusert med 22,6 % sammenlignet med placebo-gruppen, i henhold til resultater publisert i Archives of General Psychiatry.

Les mer

Diabetesmedisin kan bidra til å redusere BMI hos overvektige tenåringer

Metformin XR – et medikament som brukes til å behandle type-2 diabetes – ser ut til å forårsake en liten men betydelig reduksjon i kroppsmasseindeks (BMI) hos overvektige tenåringer som ikke har diabetes når den kombineres med et livsstilsendringsprogram, i følge en rapport i februarutgaven av Pediatrics & Adolescent Medicine, et av JAMA/Archives tidsskrifter.

Les mer

Avbrutt søvn kan gi fedme

Det er ikke bare for lite søvn som gir økt risiko for å bli overvektig. Også forstyrret og avbrutt søvn øker sjansen for at en legger på seg. Dette rapporterer Dagens Medisin fra ny forskning i Scandinavian Journal of Public Health viser at de som over en lengre periode fikk søvnen forstyrret eller avbrutt regelmessig, hadde økt risiko for å bli overvektige.

Les mer

Blodprøve avslører tidlig tegn på diabetesrisiko

SHBG-nivå og genene som kontrollerer det forteller om din risiko for type 2 diabetes.

Les mer

Diabetesmedisin bekjemper brystkreft

Metformin dreper stamceller som forårsaker brystkreft og kan bekjempe flere krefttyper

Les mer

Barn og voksne får for lite D-vitamin

En undersøkelse som nylig er gjennomført i USA avslører at svært mange barn har faretruende lavt D-vitaminnivå, noe som gjør dem sårbare for hjerteproblemer, rakitt og benskjørhet.

Les mer

Vet myndighetene best hva et sunt kosthold er?

Les Dr. Fedon Lindbergs og Dag Viljen Poleszynskis uavkortede svar på Kaare Norums kronikk om ernæringspolitikk i Aftenposten 9.7.09.

Les mer

Bevisst grilling for bedre helse

Kjøtt som tilberedes på så høy temperatur at det brennes eller forkulles kan øke risikoen for kreft, bl.a. i bukspyttkjertelen. Dette ser ut til å gjelde både steking og grilling. Tilberedning av mat på denne måten kan danne kreftfremkallende stoffer som ikke dannes når kjøtt tilberedes på annen og mer skånsom måte.

Les mer

Fedme og diabetes eksploderer i Norge. Myndighetene har sovet i timen.

Ferske tall viser en kraftig økning i nordmenns kroppsvekt de siste 20 årene. Og økningen er størst blant de yngre.

Les mer

Kan du redusere din risiko for kreft?

Selv om ingen er immun mot kreft, kan du helt klart redusere risikoen ved å være mer bevisst på hva du spiser og hvordan du lever.

Les mer

Opp i vekt og mer søtsug av dårlig søvn

At det er usunt å sove lite eller dårlig er vel godt kjent fra før. Men nå har altså en forsker i USA funnet ut at de som sover dårlig har økt risiko for å bli overvektige.

Les mer
Dr Fedon

Fedon A. Lindberg har vært en kjent aktør i kost- og livstilsdebatter i norske medier siden 2001. I denne bloggen vil han bidra ytterligere til å sette dagsorden for god helse gjennom et balansert kosthold.

Les bloggen her!Dr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les merDr FedonLes merDr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering